Sidor

söndag 27 februari 2011

Chokladbollarna som passar (nästan) alla!

Jag har en fantstisk vän, hon har en stark tro på Raw food. Vilket jag finner spännande för det har introducerat mig till ett annat tänk när det gäller mat. Tex kan man använda vatten och avocado som bas för att göra en smoothie/milkshake. Bort med glass och yoghurt. Smaksätt med vad du finner gott. 

Av henne fick jag en dag smaka dem mest ljuvliga choklad(neger)bollar. När jag bad om receptet visste hon inte hur mycket av ingredienserna hon hade i. Men vi tog det ungerfärligt.
Igår serverade jag sådana chokladbollar till kalaset, gjorde om receptet en aning, Så nu får ni mitt recept med ungefärliga mått......
3-4 dl cashewnötter (osaltade)
8 dadlar
0,5-1 dl boveteflingor (går att använda havregryn)
3 msk Kakao (gärna raw food varianten finns på bla ica maxi)
3 msk rapsolja  (olivolja funkar också)
3 msk cocos fett (helst ska du  använda raw food varianten här också)
Flingsalt, jag kanske tar 2 tsk, men det är helt efter tycke och smak.
Cocosflingor

Sätt i knivarna i din matberedare. Kör nötterna i matberedaren tills du får ett lite grovt mjöl. Kärna ur dadlarna och lägg dem i matberedare, tillsammans med bovete, kakao,salt och cocosfettet. Kör en stund så att allt blandas väl. Häll sedan sakta i oljan så att du får en kladdigare konsistent, tänk att du ska kunna rulla bollar av det.
Börja nu rulla bollar och rulla dem även i cocosflingorna. Lägg i kylen innan du serverar så dem stelnar till lite.

Ja dem passar inte dig som är nötallergiker. Men äter du LCHF, är gluten eller laktos intolerant eller bara vill du dra ned på socker. Perfekt, då är chokladbollarna ypperliga.

Eder Fru W!

5 kommentarer:

anna sa...

Shit vad du håller på! =) Förstår itne hur du orkar baka och laga så mycket mat, men så är du väl NÅGOT mer intresserad av det än jag! Puss och kram

Angeliqa sa...

Åh tack för receptet!

Therese sa...

Hej fina du!
Äntligen har jag tagit mig tid till att gå in på din blogg. Mysig :-)
Ska prov varianten med bovete...även om jag är tveksam för jag tycker inte om bovete men man ska ju pröva nya saker ;-)

Kram på dig.

Unknown sa...

Therese; Fast det smakade inge konstigt med bovetet. Jag reagerade inte ens över att jag bytt ut havregrynet mot bovetet.

Clara sa...

Åh, precis vad jag behövde! Försöker sluta med socker, då passar de här chokladbollarna perfekt. Tack!