Sidor

onsdag 11 december 2013

Konsumtions hets!

Jag ligger här i min säng och funderar över dagen som varit. Vi hade en stor uppgift att lämna in idag i skolan. Plus att helt plötsligt blev den en muntlig redovisning också. Men sånt har jag lärt mig med åren att tackla. Gilla läget och gå vidare. 
Men när jag står där och pratar om min framtid så hör jag mig själv säga 
-  jag tycker verkligen illa om konsumtions hetsen som råder i vårt samhälle! 
Och det gör jag verkligen. Men ändå.... De där har legat och gnagt i bakhuvudet hela dagen.  Och nu när jag ligger här i sängen, reflekterar jag över att jag säger emot mig själv.
Jag handlar i andra hand.... Alltså är jag duktig! Men.... Ingenstans pratas det om hur mycket jag handlar. 
Vad gör det egentligen för skillnad i själva köpbeteendet vart jag handlar. Om det är nytt eller begagnat. Handlar jag mycket så sitter jag oavsett fast i ekorrhjulet. 

Och nu så här inför jul när hysterin är ännu större, vi kanske ska fundera ett litet varv till innan vi köper något. Behöver vi alla dessa saker? 

I år ska det få bli färre julklappar men med större värde. Ett värde som inte räknas i siffror. Utan mer att värna om våra hantverkare, baka eller tillaga egna produkter. 

Så handla klokt inför julen!
Eder FruW 


Inga kommentarer: