Sidor

söndag 19 december 2010

Barndomsminnen!

Denna kaka bakade min pappa ofta när jag och mina syskon fortfarande bodde hemma. Så doften väcker många minnen till liv. Sen att den är fantastiskt god och nästan smälter i munnen gör det hela ännu mer underbart!
Pappas mjuka pepparkaka!

8 dl mjöl
6 dl socker
3 msk av min egen kryddblandning eller 1 påse färdig pepparkakskrydda
3 tsk bikarbonat
6 dl filmjölk
150 g smält smör

Blanda alla torra ingredienser i en stor skål. tillsätt sedan filmjölken och smöret.

Lägg ett bakplåtspapper i en djup ugnsplåt. Pensla med lite olja (smaklös) eller smör. Häll upp smeten i formen och grädda på 200 grader i ca 25 min.

När kakan är färdig, låt den ligga kvar i plåten och svalna lite. Skär sedan, med en vass kniv, lagom stora fyrkanter som passar er. Jag tar 4 rutor från kortsidan och 6 rutor från långsidan. Nu är det även lämpligt att strö över ett tunnt lager av socker på kakan.

Låt er väl smakas!

Eder Fru W!

Inga kommentarer: